vrijdag 29 november 2013

WORKSHOP 3 - DE ROLLEN

Het was weer een leuke workshop vandaag. In de kleine gymzaal en met een grote groep. Helaas geen tikkertje gedaan of een ander spelletje (wat sommige kinderen wel jammer vonden), maar we hebben vooral gepraat over de rollen binnen een pestsituatie.
Er zijn verschillende rollen te onderscheiden:
  •          De pester  
  •          Het slachtoffer 
  •          De meeloper 
  •          De aanmoediger 
  •          De buitenstaander 
  •          De helper 
  •          En de omstander 
Kinderen mochten eerst nog even groen, rood en oranje naar elkaar toelopen en zeggen hoe dat voelt. Terugkomend op de vorige les.
Daarna mochten ze de rollen binnen een pestsituatie raden a.h.v. tekeningen. Sommigen vinden het nog echt lastig om dit te snappen (ligt ook aan eigen ervaring en leeftijd). Anderen konden er wel wat over vertellen uit eigen ervaring. We zijn uiteindelijk in twee sub-groepjes beland en hebben gepraat a.d.h.v. 3 tekeningen waarop een situatie was afgebeeld. Wie heeft welke rol en wat heeft elke rol (kind in dit geval) nodig om de pestsituatie te doorbreken. Ook eigen ervaringen kwamen aan bod.

De rol van helper is het sterkst. Dit is het assertieve kind (of de assertieve volwassene bij de omstanders) Iemand die niet bang is zijn eigen mening te geven en voor een ander op te komen op een assertieve manier. Er zitten over het algemeen niet veel helpers in een klas. (dit kan bij elke school overigens anders zijn). De assertieve kinderen raken gedemotiveerd als ze merken er alleen voor te staan en niet geholpen te worden. Zij dreigen dan de moed op te geven en buitenstaander te worden.

Stichting omgaan met pesten gaat ervan uit dat elke ‘rol’ een hulpvraag heeft, iets wat het kind kan leren. Elke rol kan veranderen in een helper. Doel van de stichting Omgaan met Pesten is om meer helpers te creëren, zodat het pesten niet meer lonend wordt. Hoe minder mensen er in meegaan, hoe sneller het pesten stopt. Vandaar dat o.a. de sociale weerbaarheidstraining ‘Sta Sterk’ is ontwikkeld. (een assertiviteitstraining) Maar de stichting kan ook hulp op maat bieden in bijvoorbeeld een klas waar een pestprobleem is en biedt ook thema-bijeenkomsten aan voor volwassenen. Kijk op www.omgaanmetpesten.nl

De leerkracht stuurt nog een verslag van haar eigen ervaringen. Ik vond het heel leuk om te doen en ik hoop dat elk kind er iets van meegenomen heeft.

reacties van ouders:
  • "Interessant zeg en bedankt dat je dit hebt gedaan."
  • "Mooi om te lezen Bonnie, dank!"
  • "Ik ben er vanmiddag al even voor gaan zitten, om alle verse ideeen/informatie op papier te zetten Daar ga ik snel één geheel van maken en dan stuur ik alles naar alle ouders. Bedankt (leerkracht)"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten