vrijdag 22 november 2013

WORKSHOP 2 - OPKOMEN VOOR JEZELF

Vandaag workshop 2 gegeven

·         stoplichtmethode (sub assertief gedrag / assertief gedrag / agressief gedrag)
·         eigen mening geven
·         lichaamstaal (ruimte innemen)

Vandaag was de moeder van een klasgenootje ook aanwezig. We zijn begonnen met een namen-balspelletje in twee subgroepen waarin de kinderen met een zachte bal onder de knie getikt konden worden en stevig (sterk) moesten blijven staan.
Kinderen moesten snel de naam van een ander noemen voordat ze zelf getikt zouden worden. Het geeft een bepaalde spanning om getikt te worden en door spanning kan je niet meer goed nadenken en verlies je soms controle over je lijf. Best lastig dus om stevig te blijven staan en rustig te blijven en niet toe te geven aan de neiging om de bal te ontwijken. Top voor de eerste keer!

We hebben het gehad over de stoplicht methode van stichting omgaan met pesten.
Kinderen konden goed aangeven wat de verschillende kleuren betekenen. Groen is doorrijden, oranje is een waarschuwing en rood is een duidelijk stopsignaal en als je door rood rijdt krijg je vaak een botsing.
Mensen zijn net stoplichten. Wij geven signalen af bij het aangeven van grenzen. Je kunt op een groene, rode en oranje manier je grenzen aangeven. Omgaan met pesten leert kinderen op een oranje manier voor zichzelf op te komen. Je geeft een waarschuwing op een respectvolle manier.  
Dit hebben 3 kanjers in een rollenspelletje met mij voorgedaan. Zij mochten iets zeggen over mijn hoed en ik liet de drie reacties zien.  

Ik heb daarna even uitgelegd m.b.v. een voorbeeldje wat het belang is van lichaamstaal. Als je een boodschap wilt overbrengen aan de ander is het belangrijk dat alles klopt: wat je zegt, hoe je het zegt en wat je uitstraalt met je lichaam (en dit laatste blijkt het belangrijkst uit onderzoek).
Daarna zijn we in 3 sub-groepjes uit elkaar gegaan en hebben we ervaren hoe het is om op een groene, rode en oranje manier een praatje te maken met elkaar. Kinderen konden goed aangeven wat de verschillen waren in gevoel en gedrag. In mijn groepje was er zelfs bewustwording: “ik ben meer rood dan groen, geloof ik” (in contact met een bepaald iemand). Dat is mooi.

Als afsluiting een tik spelletje: ik sta sterk. Voordat je getikt wordt, moet je sterk gaan staan en dit hardop zeggen. Dan mag de tikker je niet meer tikken. Dit ging wat anders dan verwacht, omdat iedereen geweldig sterk ging staan en de tikker bij voorbaat vrijwel niemand meer kon tikken. Haha. Heb een paar tips gekregen voor een meer werkbare variant in zo’n grote groep. Maar…als ik uitga van het belang van een sterke lichaamstaal, zeg ik: missie geslaagd J.

Reacties van ouders (waar ik blij van word):

  • "Dat klinkt als een zeer nuttige maar ook leuke workshop. Wat goed dat je dit doet met de kids! Heel leuk ook om een verslag te ontvangen zodat wij als ouders op de hoogte zijn van wat jullie doen tijdens de workshops. Dankjewel daarvoor!"  
  • "Leuk dit verslag. De korte maar krachtige samenvatting van (..) meisje uit groep 3: 'Pesten' is in een situatie, als het uit de hand loopt. (met de klemtoon op situatie, maar volgens mij weet ze niet helemaal wat het betekent). Hartstikke bedankt, Bonnie!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten